Kan ingen säga att de gör gott och inte syndar? 1 Kon. 8:46 Pred. 7:21 Ords. 20:9

glory of godHär kommer 3 Bibelverser som brukar användas för att ge stöd åt idén att vi syndar ständigt och jämt i tanke, ord och gärningar.

1 Kon. 8:46 Om de syndar mot dig – och det finns ingen människa som inte syndar – och du blir vred på dem och ger dem i fiendens våld och man tar dem till fångar och för bort dem till fiendens land, långt bort eller nära

+ samma händelse i 2 Krön. 6:36 Om de syndar mot dig – och det finns ingen människa som inte syndar – och du blir vred på dem och ger dem i fiendens våld, och man tar dem till fånga och för bort dem till något land, långt borta eller nära

Det här är Salomos bön till Gud, och Salomo var en person som var mycket vis och gudfruktig i början av sitt liv, medan tyvärr sedan avföll från sin tro när han emot Guds vilja gifte sig med hedniska kvinnor som frestade honom att bl. a tillbe andra gudar. I den här bönen däremot uttrycker sig Salomon mycket klokt, och notera att han absolut anser att människor kan och bör vara Gud lydiga i ALLT. Salomo ber innerligt att Gud till och börja med ska se folkets omvändelse och höra deras böner, och han förväntar sig att folket faktiskt ska vara lyckosamma i sitt mål att för alltid hålla Guds stadgar och bud. Det här med att det inte finns någon människa som inte syndar verkar vara ett mer generellt uttryck om att människorna på jorden ofta syndar, vilket tyvärr är ett passande uttryck även idag. Hur som helst säger inte Salomo emot sig själv genom att å ena sidan säga att det inte finns en enda person som aldrig syndar (inte Enok, inte Noa, inte Abraham, inte Job – INGEN), medan han å andra sidan menar att israels folk redan NU håller Guds alla bud och stadgar och också kan fortsätta med det.

1 Kon. 8:44 Om ditt folk drar ut till strid mot sin fiende på den väg du sänder dem och de ber till Herren, vända i riktning mot den stad som du har utvalt och mot det hus som jag har byggt åt ditt namn, 45 må du då i himlen höra deras bön och åkallan och skaffa dem rätt.46 Om de syndar mot dig – och det finns ingen människa som inte syndar – och du blir vred på dem och ger dem i fiendens våld och man tar dem till fångar och för bort dem till fiendens land, långt bort eller nära,47 men de då kommer till besinning i det land där de är i fångenskap och vänder om och ropar till dig om nåd i det land där man håller dem fångna och säger: Vi har syndat och gjort illa, vi har varit ogudaktiga48 om de då vänder om till dig av hela sitt hjärta och av hela sin själ i sina fienders land, dit man fört dem i fångenskap, och ber till dig, vända i riktning mot sitt land, det som du har givit åt deras fäder, och mot den stad som du har utvalt och mot det hus som jag har byggt åt ditt namn,49 må du då i himlen, där du bor, höra deras bön och deras rop om nåd och skaffa dem rätt. 50 Förlåt ditt folk vad de har syndat mot dig, och förlåt alla de överträdelser som de har begått mot dig, och låt dem finna barmhärtighet hos dem som håller dem fångna, så att dessa förbarmar sig över dem.—54 När Salomo hade slutat att med dessa ord be och åkalla Herren, steg han upp från Herrens altare, där han hade legat på knä med händerna lyfta mot himlen.—57 Må då Herren, vår Gud, vara med oss, så som han har varit med våra fäder. Må han inte överge oss eller lämna oss,58 utan vända våra hjärtan till sig, så att vi alltid går på hans vägar och håller fast vid de bud och stadgar och föreskrifter som han har givit våra fäder.—61 Låt era hjärtan vara hängivna Herren, vår Gud, SÅ ATT NI ALLTID LEVER EFTER HANS STADGAR OCH HÅLLER HANS BUD, SÅ SOM NI NU GÖR.

2 Krön. 6 säger bl. a

2 Krön 6:14 och sade:” Herre, Israels Gud, det finns ingen Gud som du, varken i himlen eller på jorden, du som håller förbundet och bevarar nåden mot dina tjänare när de vandrar inför dig av hela sitt hjärta—23 må du då höra det från himlen och utföra ditt verk och skaffa dina tjänare rätt. Du skall straffa den skyldige och låta hans gärningar komma över hans huvud men förklara den rättfärdige rättfärdig och låta honom få efter hans rättfärdighet.—30 må du då höra det från himlen där du bor, och förlåta och ge var och en efter alla hans gärningar, eftersom du känner hans hjärta. Ty endast du känner människornas hjärtan. 31 Så skall de frukta dig och vandra på dina vägar, så länge de lever i det land som du har givit åt våra fäder.

och den direkta fortsättningen på versen

37 men de då kommer till besinning i det land där de är i fångenskap och vänder om och ropar till dig om nåd i fångenskapens land och säger: Vi har syndat, vi har gjort illa och varit ogudaktiga, 38 om de då vänder om till dig av hela sitt hjärta och av hela sin själ i det land dit man fört dem som fångar, och de ber, vända i riktning mot sitt land, det som du har givit åt deras fäder, och mot den stad som du har utvalt och mot det hus som jag har byggt åt ditt namn, 39 må du då från himlen där du bor, höra deras bön och deras rop om nåd och skaffa dem rätt och förlåta ditt folk, som har syndat mot dig. 

Salomo ber alltså om Israels folk, och han vet nog med sig om sitt folk att ”det finns ingen människa som inte syndar” (”no man” i KJV). Det är en sanning man kan säga om många grupper av människor (t. ex svenskar), och det måste inte vara ett påstående att alla människor (även födda och ofödda barn) syndar, och framför allt inte ”vare sig de vill eller inte”. För att kunna synda måste man först vara medveten om lagen, vilket barn inte är, och synd är att bryta mot Guds lag.

Pred. 7: 21 Ty det finns ingen rättfärdig människa på jorden som gör gott och aldrig syndar

Predikaren är ju han med det berömda uttrycket ”ät, drick och var glad”, och han låter lite uppgiven när han beskriver människans vandring på jorden. Vi måste förstå i vilken anda som han uttrycker sig, och även att han har rätt att uttrycka sig genom hyperboler, generella anmärkningar och poetiska inslag. Inte heller Predikaren talar emot sig själv när han skriver ner sina betraktelser, trots att det ibland låter så. För om det inte finns någon enda rättfärdig människa som inte syndar så kan man fråga sig varför han då pratar om rättfärdiga och gudfruktiga människor både innan och efter det uttrycket? Vidare verkar det som han å enda sidan talar emot för mycket vishet, medan han å andra sidan uppmuntrar till vishet och att kunna pröva hjärtat rätt.

Pred. 7:16 Allt har jag sett under mina förgängliga dagar: DEN RÄTTFÄRDIGE går under i sin rättfärdighet, den ogudaktige lever länge i sin ondska.17 Var inte alltför rättfärdig [Be not over much wicked be thou foolis, KJV]och var inte alltför vis. Varför skulle du förstöra dig själv?18 Var inte alltför ogudaktig och var inte dåraktig. Varför skulle du dö innan din tid kommer?19 Det är bäst att du håller fast vid det ena utan att ändå släppa det andra, ty DEN SOM FRUKTAR GUD FINNER ENVÄG UT UR ALLT DETTA20 Visheten gör den vise starkare än tio mäktiga i staden.21 Ty det finns ingen rättfärdig människa på jorden som gör gott och aldrig syndar22 Fäst dig inte vid allt vad människor säger, så hör du inte att din tjänare förbannar dig.23 Ditt hjärta vet ju att du själv många gånger har förbannat andra.24 Allt detta har jag prövat genom vishet. Jag sade: ”Jag vill bli vis.” Men visheten var fjärran från mig.

Pred. 9: Allt händer lika för alla, för den rättfärdige och den ogudaktige, för den gode, den rene och den orene, för den som offrar och den som inte offrar. Det går den gode som det går syndaren, den som svär en ed på samma sätt som den som är rädd för att svära.

Ords. 20:Vem kan säga: ”Jag har bevarat mitt hjärta rent, jag är fri från synd”?

Ordspråk är just ordspråk som speglar verkligheten, men det behöver inte handla om att uttrycka verkligheten med exakthet helt utan inslag av poesi, liknelser, generella principer och hyperboler. Det är onekligen en bra fråga som ställs här, för VEM kan säga att han aldrig syndat? Poängen är att visa hur vanligt det är med synd. Bebisar har visserligen aldrig syndat, men de kan å andra sidan inte heller förstå frågan eller kunna svara på den. Om ingen någonsin under ett enda ögonblick under sitt liv kan säga att han/hon är fri från synd, så kan man heller inte undvika kiv och kunna leva i ostrafflighet som verserna innan och efter säger att det finns människor som gör.

Ords. 20:3 Heder åt den som avstår från kiv, den oförnuftige söker alltid strid.—7 DEN RÄTTFÄRDIGE LEVER I OSTRAFFLIGHET, lyckliga är hans barn efter honom. Kungen som sitter på domarsätet Vem kan säga: ”Jag har bevarat mitt hjärta rent, jag är fri från synd”? —11 Redan den unge röjer genom sina gärningar, om hans liv är rent och rätt.—15 Det finns guld och pärlor i mängd, men den dyrbaraste klenoden är läppar som talar förstånd.—19 Skvallraren avslöjar hemligheter, ge dig inte i lag med pratmakare.20 Den som förbannar sin far eller mor, hans lampa skall slockna i djupaste mörker.—22 Säg inte: ”Jag skall vedergälla ont med ont”. Vänta på Herren, han skall hjälpa dig.23 Herren avskyr två slags vikter, falsk våg är av ondo.–28 Godhet och sanning skyddar kungen30 Sår som svider renar från ondska, slag renar hjärtats inre.

Andra vanliga verser som brukar användas som stöd för synd är Rom. 3:10 och 1 Joh. 1:8 (klicka på verserna för att komma till blogginläggen).

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s