Jag skall GÖRA så att ni vandrar efter mina stadgar – Hes. 36:27. Tvång?

leash

Hes. 36:27 Jag skall låta min Ande komma in i er och GÖRA så att ni vandrar efter mina stadgar och håller mina lagar och följer dem.

Det finns kristna som tror att Gud TVINGAR vissa individer att vandra på hans stadgar och hålla hans lagar utan att de själva har någon möjlighet att handla på ett motsatt sätt, medan han väljer att inte påtvinga andra samma sak. Om Gud sedan DÖMER oss människor utifrån hur vi lyckats stå emot synd, så vore hans domar inte rättfärdiga eftersom han själv är den som orsakat så att vissa människor garanterat kommer att vara lydiga och därmed få en gräddfil till himlen medan övriga inte får samma chans. Det hebreiska ordet för ”göra”-  asah (Strong’s 6213) – är ett brett ord och utgör ingen skillnad mellan anledning/orsak/verkan, så det är av yttersta vikt att vi läser och förstår hela sammanhanget för att utröna om det handlar om tvång eller inte, och huruvida vi har möjlighet att vägra samarbeta.

Om vi ser till sammanhanget så ombeds Hesekiel av Gud att profetera för ISRAELS FOLK i passagen här nedan. En profetia är ju något som ännu inte har hänt men som kommer att inträffa i framtiden, och om det nu är så att Gud skulle komma att orsaka så att vissa människor lyder honom, så menade i så fall Hesekiel att något sådant tvång INTE förelåg under hans egen tid eftersom han berättade om framtida händelser. Det talar emot den reformerta tanken att Gud är den som predestinerat allas handlingar från Dag 1, och att han alltid gjort det utan undantag i alla tider. Men säger Hesekiel ens att Gud i framtiden kommera att orsaka så att människor automatiskt kommer att lyda honom vare sig de vill eller inte? Nej, inte alls. Vi kan läsa i avsnittet om människor som agerar utifrån egna önskemål och som därför kommer att dömas helt rättvist utifrån vad som finns i deras hjärtan:

Hes. 36:Ja, så säger Herren, Herren: Sannerligen, i brinnande nitälskan har jag talat mot de övriga folken och mot hela Edom. De har med glädje i hjärtat och med förakt i själen tagit mitt land i besittning för att tömma det och göra det till sitt byte. Profetera därför om Israels land och säg till bergen och höjderna, till bäckarna och dalarna: Så säger Herren, Herren: Se, i nitälskan och i vrede har jag talat, eftersom ni hånas av folken.Därför säger Herren, Herren så: Jag lyfter min hand och försäkrar: Sannerligen, folken runt omkring er skall själva bli förödmjukade.

Gud vill självfallet inte att människor ska ha förakt i sina själar och ta HANS land i besittning. Vi kan läsa att Gud känner VREDE när han ser Israel hånas av människor runtomkring, och om Gud är arg så visar det att något inte går enligt planerna – för annars skulle det inte finnas någon orsak till vrede från hans sida. Just för att människorna agerade fel så lovar Gud att de själva att bli förödmjukade som straff.  ”Efter deras sätt att vara och deras gärningar dömde jag dem”, säger Gud, som alltså inte är orsak till hur människor väljer att vara. Han lägger ansvaret på människorna själva eftersom vi alla har chans att vara människor med god moral.

Men ni, Israels berg, skall åter grönska och bära frukt åt mitt folk Israel, och de skall snart komma tillbaka.  11 Jag skall föra samman på er mängder av människor och boskap, och de skall bli fruktsamma och föröka sig. Jag skall låta er bli bebodda, alldeles som ni förr var. Jag skall göra er ännu mer gott än tidigare. Och ni skall inse att jag är Herren. 17 ”Du människobarn, när Israels folk ännu bodde i sitt land, orenade de det genom sitt sätt att vara och sina gärningar. Som en kvinnas orenhet var deras sätt att vara för mig. 18 Då utgöt jag min vrede över dem för det blods skull som de hade utgjutit över landet, och därför att de hade orenat det med sina avgudar19 Jag spred ut dem bland hednafolken, och de skingrades i länderna. Efter deras sätt att vara och deras gärningar dömde jag dem20 Men vart de än kom till hednafolken vanärade de mitt heliga namn. Man sade om dem: Detta är Herrens folk, och ändå måste de lämna sitt land. 21 Då ville jag skona mitt heliga namn, som Israels folk vanärade bland de folk de kom till.22 Säg därför till Israels hus: Så säger Herren, Herren: Inte för er skull gör jag detta, ni av Israels hus, utan för mitt heliga namns skull, det som ni har vanärat bland de folk ni har kommit till. 23 Jag vill helga mitt stora namn, som har blivit vanärat bland folken, därför att ni har vanärat det bland dem, och de skall inse att jag är Herren, säger Herren, Herren, när jag bevisar mig helig bland er inför deras ögon.

Vi kan läsa här nedan om löftet att Gud i framtiden ska hämta sitt folk FRÅN ALLA LÄNDER och föra dem till sitt land Israel, och många tolkar det som att det handlar om Israels skapande år 1948 där judar från alla jordens hörn anslöt sig till de judar som redan bodde i området. Det går också att tolka det som skeenden i den allra sista tiden, då den räddade spillran av israel ska få bosätta sig permanent i landet utan risk för faror. Ett annat alternativ är förstås att tolka det som en dubbel profetia, där både händelserna innesluts i samma profetia. Det står att folket ska renas, men det står inte att det sker ovillkorligt och vare sig de vill eller inte. Det kan just handla om den judiska spillra som ropat på Gud och omvänt sig från sina synder, och då är ju löftet rening, pånyttfödelse, ett nytt hjärta och utgivelse av den helige Ande. Den helige Ande är ju vår hjälpare och som med lyckad utgång kan leda oss rätt, men självfallet så betyder det inte att vi därför förvandlas till förprogrammerade robotar som alltid vandrar på rätt väg utan egen ansträngning.

24 Ty jag skall hämta er från folken och samla er från alla länder och föra er till ert land25 Jag skall stänka rent vatten på er, så att ni blir rena. Jag skall rena er från all er orenhet och från alla era avgudar26 Jag skall ge er ett nytt hjärta och låta en ny ande komma in i er. Jag skall ta bort stenhjärtat ur er kropp och ge er ett hjärta av kött. 27 Jag skall låta min Ande komma in i er och göra så att ni vandrar efter mina stadgar och håller mina lagar och följer dem. 28 Så skall ni få bo i det land som jag gav åt era fäder, och ni skall vara mitt folk och jag skall vara er Gud. 29 Jag skall frälsa er från all er orenhet. Jag skall kalla fram säden och låta den bli riklig och skall inte mer låta er drabbas av hungersnöd. 30 Jag skall låta trädens frukt och markens gröda bli riklig, för att ni inte mer skall förödmjukas bland folken genom hungersnöd.

Här nedan står det att israelerna ska tänka på sina ONDA vägar, och på sina gärningar som INTE varit goda. De ska känna avsky för sig själva pga sina missgärningar och vidrigheter. Det låter onekligen som om de och/eller deras förfäder inte haft ett förflutet som varit helt enligt Guds eget tycke och smak. Gud vill självfallet inte att hans egendomsfolk ska syssla med ONDA gärningar och vidrigheter. (OM han velat det, så borde han i stället berömma sitt folk för att de utfört de onda handlingar som han alltid velat att de skulle göra.)

31 Då skall ni tänka på era onda vägar och på era gärningar, som inte var goda, och ni skall känna avsky för er själva på grund av era missgärningar och era vidrigheter. 32 Men ni skall veta att det inte är för er skull jag gör detta, säger Herren, Herren. Ni skall skämmas och blygas för vad ni har gjort, ni av Israels hus.

Uppenbarligen är våra öden inte bestämda från skapelsens början, eftersom folket runtomkring Israel ska börja inse att återuppbyggnaden av Israel är av gudomlig karaktär, och de får den uppfattningen efter vad de kan uppleva med sina sinnen vid det tillfället.

35 Då skall man säga: Det landet som var så ödelagt har nu blivit som Edens lustgård, och städerna som var så ödelagda, skövlade och förstörda, de är nu bebodda och befästa. 36 Då skall de folk som är kvar runt omkring er inse att jag, Herren, åter har byggt upp det som var förstört och på nytt planterat det som var ödelagt. Jag, Herren, har talat det, och jag skall göra det. 

Andra exempel på TVÅNG

leash 2

Här nedan står det om människor som vanärat Guds helgedom genom att beblanda sig med avgudar, och att de pga sitt agerande är ORSAK till synd för Israels folk. Det innebär inte att Israels folk själva slipper ifrån sitt ansvar att handla rätt, för vi har var och en ett eget ansvar att säga nej till frestelser och hålla oss till Guds bud genom att följa våra samveten. Självfallet så föll det inte Gud i smaken att hans helgedom vanärades och att hans folk lockades till att synda, och han lovade därför att de skyldiga skulle komma att bära sin missgärning. Om Gud känner att han måste straffa någon så beror det alltid på att personen i fråga agerat mot Guds vilja:

Hes. 44:11 De skall i min helgedom svara för vakttjänstgöringen vid husets portar och annan tjänstgöring i huset. De skall slakta brännoffer och slaktoffer åt folket och skall stå inför dem och betjäna dem. 12 Eftersom de betjänade dem inför deras avgudar och därmed var en ORSAK till synd för Israels folk, därför har jag svurit med upplyft hand, säger Herren, Herren, att de skall få bära sin missgärning13 De skall inte få komma mig nära för att tjäna som präster inför mig eller för att komma nära mina heliga föremål, de högheliga, utan de skall bära sin skam och de avskyvärda synder som de har bedrivit.

Nog har väl mannen i fråga ett VAL trots att han blir förledd?:

Ords. 7:18 Kom, nu skall vi njuta av kärlek ända till morgonen, njuta tillsammans av kärlekens fröjder. 19 Ty min man är inte hemma, han har rest långt bort.20 Han tog pengarna med sig, först när det blir fullmåne kommer han hem.”21 förleder (caused him to yield KJV) hon honom med mycket fagert tal, med hala läppar förför (forced him KJV) hon honom. 22 Han följer genast efter henne, lik oxen som går för att slaktas, lik en fånge som skall straffas för sin dårskap, 23 till dess en pil genomborrar hans lever. Han liknar fågeln som skyndar till snaran utan att förstå att det gäller livet.

Visst är det väl så att trältjänsten orsakas av att en person väljer att vara lat?:

Ordspråksboken 12:24 Flitig hand får härska, den late tvingas till trältjänst.

Visst skulle Nebukadnessar inte behövt bo bland markens djur och äta gräs om han levt ett annorlunda liv?:

Daniel 4:29 Du skall stötas ut från människorna och tvingas bo bland markens djur och äta gräs som en oxe. Så skall sju tider gå fram över dig, till dess att du har insett att den Högste råder över människors riken och ger dem åt vem han vill.”

Det här med att begära av någon ska gå en mil med honom (dock inte en svensk mil) är något som tydligen kunde krävas av människor som inte var Romerska medborgare under Jesu tid, men visst fanns alternativet att INTE erbjuda sig att gå två mil?:

Matteus 5:41 Om någon tvingar dig att gå med en mil, gå två mil med honom.

Paulus (eller Saul på den tiden) ”tvingade” folk att häda, men lyckades han varje gång? Eller lyckades han överhuvudtaget att få någon att häda? Det kan mycket väl hända att de hellre valde straff och förföljelse än att häda:

Apostlagärningarna 26:11 Och överallt i synagogorna straffade jag dem gång på gång och tvingade dem att häda. Ja, i mitt vilda raseri förföljde jag dem till och med i utländska städer.

Paulus säger att han å ena sidan är tvingad att predika, men å andra sidan menar han att det vore illa ute med honom om honom om han INTE predikade. Alltså borde det finnas ett val inblandat trots att Paulus anser att valet är lätt:

1 Korinthierbrevet 9:16 Ty om jag predikar evangelium har jag inget att berömma mig av, eftersom jag är tvingad till det. Ve mig om jag inte predikar evangelium!

Paulus tvingar sin kropp till lydnad, men det är han själv som är ansvarig för att välja det alternativet. Han menar att om han inte anstränger sig och tvingar kroppen till lydnad så riskerar han att komma tillkorta vid PROVET:

1 Korinthierbrevet 9:27 I stället slår jag min kropp och tvingar den till lydnad, för att jag inte själv på något sätt skall komma till korta vid provet, när jag predikar för andra.

Är det verkligen så att Paulus inte hade något annat val än att bli ”dåre” för att korinthierna tvingade honom till det? Nog har väl Paulus ett eget självbestämmande:

2 Korinthierbrevet 12:11 Jag har blivit en dåre. Ni har tvingat mig till det. Ni borde egentligen ha talat väl om mig. Jag är inte på något sätt underlägsen dessa väldiga apostlar, även om jag ingenting är

Paulus menar att Kefas (förmodligen inte Petrus som jag förklarat i en annnan bloggartikel) tvingade hedningarna att omskära sig, men vi vet ju att varje hedning faktiskt hade en egen röst även om Kefas försökte påverka dem att omskära sig. En del kanske också gjorde som Kefas uppmuntrade dem till, men det kan knappast röra sig om ALLA trots Kefas ”tvång”:

Galaterbrevet 2:14 Men när jag såg att de inte var på rätt väg och inte följde evangeliets sanning, sade jag till Kefas inför alla: ”Om du som är jude lever på hedniskt vis och inte på judiskt, varför tvingar du då hedningarna att leva som judar?”

Det är upp till oss själva om vi ska tvingas in under slavoket (Torah och de ceremoniella lagarna) igen. Om vi står fasta i sanningen så slipper vi tvånget:

Galaterbrevet 5:1 Till denna frihet har Kristus gjort oss fria. Stå därför fasta och låt er inte på nytt tvingas in under slavoket.

Vi vet redan att inte alla kommer att ta vilddjurets märke, för det är de som därför blir halshuggna och som vi kan läsa om i Uppenbarelseboken. Alltså har människor ett val även här trots att de blir tvingade att ta märket:

Uppenbarelseboken 13:16 Och det tvingar alla, små och stora, rika och fattiga, fria och slavar, att ta emot ett märke på högra handen eller på pannan

Om det är Gud som förutbestämmer allt så låter det konstigt att Jakob då påstår att VI anses rädda en själ från döden om VI återför en syndare från hans villovägar. Det låter onekligen som VI kan påverka utgången genom vårt handlande, och att Gud inte bestämt vem som ska bli frälst eller inte frälst från skapelsens början. (Det låter som en självklarhet, men det är ett stort tryck från reformert håll att komma till en helt annan slutledning.)

Jakobsbrevet 5:20 så skall denne veta att den som återför en syndare från hans villoväg frälser hans själ från döden och överskyler många synder.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s