Blodröda synder som scharlakan kan bli vita som snö – Jes. 1:18

sheetSynder försvinner vid omvändelse

Oavsett kvantiteten och kvaliteten på våra synder så blir vi helt igenom rena och ”snövita” (helt oskyldiga) när vi omvänder oss från våra synder och startar ett nytt liv med Skaparen. Idag skulle vi säga att vi blivit renade i Jesu blod (det slutgiltiga offret) men under alla tider så har kravet för rening alltid varit kombinerat med vår omvändelse – oavsett djuroffersystemet under Mose tid eller Jesu offerdöd på korset. Jesus dog för hela världens synder, men det innebär inte att hela världen därför blivit renat och kan förvänta sig frälsning.

Jes. 1:18 Kom, låt oss gå till rätta med varandra, säger Herren. Om era synder än är blodröda, skall de bli snövita, om de än är röda som scharlakan, skall de bli vita som ull.

Verkligen goda nyheter! Hoppet är alltså inte förlorat hos någon enda av oss! Det är glädje i himlen för varje person som omvänder sig, för Gud vill inte att någon ska gå förlorad:

2 Pet. 3:9 Herren dröjer inte med att uppfylla sitt löfte, så som en del menar. Nej, han har tålamod med er, eftersom han inte vill att någon skall gå förlorad utan att alla skall få tid att omvända sig.

Luk. 15:7 Jag säger er: På samma sätt blir det glädje i himlen över en enda syndare som omvänder sig – inte över nittionio rättfärdiga som ingen omvändelse behöver.

Apg. 17:30 Gud har länge haft överseende med okunnighetens tider, men nu befaller han människorna att de alla och överallt skall omvända sig.

Hes. 18:23 Skulle jag finna någon glädje i den ogudaktiges död? säger Herren, Herren. Nej, jag vill att han vänder om från sin väg och får leva.

Löftet är alltså total rening där alla våra synder raderas, och kravet för det är omvändelse. Omvändelse kommer an på oss själva. Det är vårt eget ansvar och inte Guds ansvar. Det kanske låter som en självklarhet, men det finns en del kristna som menar att det är Gud som leder oss fram till målet när vi en gång blivit Guds barn – såsom i tankegången att en gång frälst alltid frälst. Den helige Ande kan visserligen leda oss rätt, men inte utan vår medverkan och påverkan. När vi omvänt oss och blivit renade så blir vi faktiskt även ”perfekta” eftersom ingen synd finns kvar i oss. Vi blir inte renade till 80% utan till 100%, och detta perfekta och rättfärdiga tillstånd kan räcka hur länge som helst om vi avhåller oss från synd – vilket vi alla kan göra. Den som bor i oss (den helige Ande) är större än den som bor i världen (1 Joh. 4:4).

När vi omvänder oss så är det våra tidigare synder som tas bort. Definitivt inte våra framtida synder. Våra synder är inte förlåtna innan vi ens utför dem. Om en person blir anhållen och dömd för ett eller flera brott så kan denne inte förvänta sig att han/hon sedan blir immun från framtida straff för eventuella framtida brott:

1 Pet. 1:9 Men den som saknar detta är närsynt, ja, blind, eftersom han har glömt att han blev renad från sina tidigare synder.

Nedan kan vi se att omvändelse handlar om att undvika det onda och göra det goda. Utöver omvändelse så får vi några exempel på goda gärningar som förväntas av oss, även om goda gärningar individuellt kan se olika ut. Även i Jak. 2 kan vi se liknande exempel, eftersom tro utan gärningar är död.

Jes. 1:16 Tvätta er och gör er rena. Tag bort era onda gärningar från mina ögon.
Sluta att göra det som är ont.17 Lär er att göra det som är gott, sök det rätta.
Tillrättavisa förtryckaren, försvara den faderlöses rätt, stöd änkan i hennes sak.

Jesaja har visserligen fokus på Israel och sin egen tid, men Gud har liknande krav och löften till alla människor. Vår framtid är beroende av om vi är villiga att höra från vår Skapare, eller om vi vägrar och är motsträviga. I det senare fallet så har vi alltså valt att stå utanför gudomlig hjälp och  måste därför klara oss själva. Det är förstås viktigare att tänka på vår permanenta framtid (livet efter detta) än den temporära trivseln och lyckan i den nuvarande, men vi kan få hjälp med båda fallen – och framför allt bli uppmuntrade mitt i våra motgångar.

washedJes. 1:19 Om ni är villiga att höra, skall ni få äta landets goda.20 Men om ni vägrar och är motsträviga, skall ni förtäras av svärd, ty så har Herrens mun talat.

Att leva i alltför stor komfort kan innebära en risk att vi inte söker Gud utan snarare har fokus på nöjen och våra tillgångar. På det sättet kan faktiskt en del motgångar och sorg faktiskt hjälpa oss att få ett stadigare fokus på det som borde vara det allra viktigaste i våra liv. Våra personliga tillgångar och vänskapsband är ytterst temporära och varar bara en kort tid:

Ord. 30:8 Håll falskhet och lögn fjärran ifrån mig. Ge mig varken fattigdom eller rikedom, men låt mig få den mat jag behöver. Annars kan jag bli så mätt att jag förnekar dig och säger: ”Vem är Herren?” eller så fattig att jag stjäl och vanhelgar min Guds namn.

Ps. 103:15 En människas dagar är som gräset, hon blomstrar som markens blommor.16 Vinden drar fram över dem och de är borta, deras plats känner dem inte längre.17 Men Herrens nåd varar från evighet till evighet över dem som fruktar honom och hans rättfärdighet intill barnbarn, 18 när man håller hans förbund och tänker på hans befallningar och följer dem. 19 Herren har ställt sin tron i himlen, hans konungavälde omfattar allt.

2 Kor. 5:1 Vi vet att om vårt jordiska tält rivs ner, så har vi en byggnad från Gud, en boning som inte är gjord med händer, en evig boning i himlen.2 Så länge vi bor i detta tält, suckar vi därför och längtar att få ikläda oss vår himmelska boning,

I samma kapitel som Jes. 1:18 kan vi läsa här nedan att vi inte automatiskt kan förlita oss på tidigare perioder av rättfärdighet. Det heter inte ”en gång rättfärdig alltid rättfärdig”, och Gud skulle aldrig kalla en människa rättfärdig om hon inte faktiskt levde upp till det epitetet. Det finns en risk att människor väljer att överge Herren:

Jes. 1:21 Hur har inte den trogna staden blivit en hora! Den var full av rätt. Då bodde rättfärdighet därinne, men nu mördare.22 Ditt silver har blivit slagg, ditt ädla vin är utspätt med vatten.— 27 Genom rätt skall Sion friköpas, genom rättfärdighet de som vänder tillbaka.28 Men fördärv skall drabba alla överträdare och syndare, de som överger Herren skall gå under.

Nedan vers handlar visserligen om Israel, men passar även in på Sverige på det sättet landet totalomvandlats de senaste åren:

Is. 1:7 Your country is desolate, your cities are burned with fire: your land, strangers devour it in your presence, and it is desolate, as overthrown by strangers. KJV

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s